Leta i den här bloggen

tisdag 8 mars 2011

Semeldagen!!!!


Idag bjöds det på semlor på jobbet. Fröken Gaseb var duktig och åt vindruvor och drack Fun Light, jo jag vet att det inte förespråkas i Isodieten men när jag nu tackade nej till de goooooda, gräddiga, mandelmasse fyllda bakverkan så var jag värd lite saft.

Träningen idag var sviiiiiiiin jobbig. Fan vad trött jag var i kroppen. 20 min jogg, 55 min pump och 55 min puls core. Och jag fick verkligen jobba för att inte lämna salen. Jag var trött och orkade inte och hittade som inte känslan.. Det står i boken att om man tränar mycket och känner att man inte orkar så ska man öka på maten, jag försökte det på lunchen som är på bilden under men jag orkar inte äta mer. Så jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Men ge upp är inget alternativ, även om jag kommer ta ett litet snedsprång på lördag. Och vad jag längtar efter de språnget! Haha!

Eftersom jag inte bloggade igår för att jag var såååå galet trött så kommer 2 nya recept idag/natt. Det första är dagens lunch som skulle vara fredagens egentligen men jag gjorde en liten miss. Så dagens, kräftsalladen, kommer hamna på fredag som det ser ut nu..


* 2 dl okokt quinoa
* 200 g färsk spenat, jag tog ruccola och mangold oxå
* 1 grönsaksbuljong tärning
* 4 soltorkade tomater i olja
* 300 g kallrökt lax

Koka quinoa och buljong, blanda m det gröna ( jag hade även cocktail tomater för att jag ääääälskar det). Servera med laxen.


Vad gillar min moussaka??? Såååå fin!!!

* 1 1/2 aubergine
* 1/2 lök
* 2 tsk olja
* 300 g nötfärs 10 %
* 1 morot
* 150 g krossade tomater
* 1 msk tomatpuré
* 3 dl mini mjölk
* 2 tsk maizena
* 40 g hårdost 10 %
* salt, peppar, muskot

Sätt ugnen på 200.
Skär auberginerna och salta, låt stå i ca en timmer så saltet dras ut.
Hacka och fräs löken ( jag hade även vitlök) i olja, ha ner köttfärsen och dela med en potatismosare, blanda i puré och bryn, ha i den rivna moroten och de krossade tomaterna. Smaka av med salt och peppar.

Rör ut maizena med lite av mjölken i en kastrull och koka upp, späd med resten av mjölken, lite i taget. Rör om då och då så att det inte bränner vid..
Blanda i den rivna osten, salt, peppar och muskot.

Lägg auberginen i durkslag och låt rinna av, Bryn i 1 tsk olja på båda sidorna.
Varva aubergine, ostsås och köttfärs, avsluta med aubergine och ostsås.
Gratinera i ugenen tills den fått fin färg.
Servera med en sallad. Mmmmmmm...



Natti!

1 kommentar:

  1. Superbra recept! Bra att du kämpar på, hejar på dig. Stor kram!

    SvaraRadera